Om Brownie var min egen..

Så skulle jag göra dessa förändringar:
 
STALL
- Stallbandage varje natt om det inte är supervarmt ute. Hennes ben blir riktigt fina efter bara ett ridpass med benlindor då hennes senor annars är rätt svampiga och "luftiga" eller hur man säger. När man tar av lindorna är senorna sjukt fina, har smalnat av rejält och hon ser ut som en välskött galopphäst i benen!
- Broddar bak. Ridskolehästarna har ej broddar bak om de inte har skor bak, vilket gör att de halkar omkring väldigt mycket med bakbenen. Livsfarligt tycker jag, ifall de skulle glida isär med benen vilket en hästs bäcken inte precis är skapt för.. Skulle definitivt ha broddar bak, och boots + benskydd i hagen under den årstiden för att förhindra skador av broddarna.
 
HAGE
- Under broddsäsongen skulle jag som sagt ha benskydd runtom, samma med boots. 
- Hon skulle få fortsätta gå i så stor hage som möjligt (skulle aldrig någonsin släppa min häst i en grusruta om den inte vore skadad). Minst 8 timmar hagtid om dagen.
- Det SKA finnas bete i hagen, oavsett om det är gräs upp till magen eller ett magert sådant så ska det finnas någonting att ha i magen. Oavsett om det är grankvistar så SKA det finnas någonting att äta. Ren vattenhink prioriterar jag högt då jag allt för ofta ser slemtäckta, rostiga, vattenfyllda badkar ingen gör rent. Usch.
 
TRÄNING
- En hoppträning i veckan och en dressyrträning skulle vara målet, men eftersom att det ändå är dyrt med tränare så skulle jag iallafall vilja ha tränare varannan vecka. Att träna helt utan hjälp tycker jag är meningslöst då man snarare nöter in fel istället för att bli bättre.
- En vilodag i veckan, två uteritter, tre dressyr (en med bominslag), och en hopp. Omväxla hoppning med terränghoppning.
- Ute så ofta som möjligt, inte ridhus annat än vid regn/30+/storm. På vintern går det typ aldrig att rida på utebanorna iallafall då det är stenhårt och knöligt i backen så man är ju rätt tvingad till ridhuset ändå. På sommar, höst och vår däremot är det dressyr på ängarna och på utebanorna.
 
Hon är duktig på att vara ful iallafall <3
FODER
- Jag går efter mitt egenpåfunna ANIM-principen, Alltid Något I magen-principen. Slowfeedingnät över nätterna och det ska alltid finnas mat att plocka med. Det västa jag vet när hästarna står utan någonting i magen i tolv timmar, hej magsår liksom. 
- Mer stråfoder än kraftfoder. Kraftfoder är egentligen ingen naturlig föda för hästen så hellre femhundra kg (ni fattar) hö om dagen än två kg hö och tre stora skopor krafft. Som sagt - Alltid Något I Magen-principen.
- Vattenhink i boxen, jag vill veta hur mycket min häst dricker vilket man inte kan se genom vattenkoppen. Det är också lättare att kontrollera vattenkvaliten innan hästen dricker det, vilket inte går med en vattekopp. Det kan liksom spricka en ledning så det rinner ut rost i vattnet utan att man märker det förrän när man kommer på kvällen, och då har hästen (om den inte är extra kräsen) redan klunkat i sig vatten med rostbitar i. Mums. Hej kolik.
- Alltid saltsten, även i hage vilket inte alla har.
 
VILO
- Skulle släppa henne på bete, men inte i mer än ett par veckor då sommar ändå är tävlingsäsong och jag inte gillar att få hem en smällfet häst där det tar flera månader att få bort det. Istället skulle jag ge vila under vintern då det ändå är svårt att kunna rida ute och träna vilket jag tycker är jätteviktigt. Självklart tycker jag vila är superviktigt, men inte över sommaren. Insekter i ögonen tills de svullnar upp och broms tills hästen rusar i hagen i panik. Visst är det mysigt med stor beteshage, men vilket häst vill inte komma in i stallets svalka när det är bromssvärmar ute?
 
 


Trevligt inlägg! roligt att få veta hur du tänker kring hästar och skötsel :)

2015-01-22 // 15:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback